05/03


Primerament, parlaré sobre el PLE (Personal Learning Environment). 
Com bé sabem, el desenvolupament de les noves tecnologies ha fet que els nostres entorns personals d'aprenentatge fossin més rics i complexos. És per això que s'han de pensar, gestionar i explicitar-los. 

Què és el PLE? És el conjunt d'elements (recursos, activitats, fonts d'informació) utilitzats per la gestió de l'aprenentatge personal. És a dir, és un entorn que inclou tots aquells recursos que ens ajuden a cercar, organitzar, produir i compartir informació i coneixement.

Gràcies al desenvolupament d'Internet, s'han multiplicat les possibilitats d'aprenentatge. Això és perquè en la xarxa existeixen moltes fonts d'informació i eines digitals que podem consultar i utilitzar, així com les xarxes socials i les plataformes on podem contactar amb altres persones per crear i compartir informació. 

Un PLE és personal, és per això, que s'han de tenir en compte tres aspectes: 
1. Fonts d'informació.
Els llocs i activitats de les quals obtenim informació. Poden ser mitjans electrònics, biblioteques digitalitzades, blogs que normalment consultem (canals de YouTube o Vimeo...). La clau està en l'organització de la informació obtinguda. 

2. Eines amb les quals modifiquem la informació.
Són aquelles eines digitals o programes que permeten treballar la informació obtinguda i crear continguts per aprendre. Per exemple: Blogger o WordPress, presentacions, Prezi...

3. Xarxa personal d'aprenentatge o Personal Learning Network.
Formada per aquelles persones amb les quals compartim els nostres coneixements i/o experiències o col·laborem en la creació de nous objectes d'aprenentatge. Per exemple: Twitter, Facebook o Skype. 

El PLE ens serveix per aprendre al llarg de tota la vida, al nostre ritme i segons les nostres necessitats. És importants pels infants, perquè aprenen a aprendre i descobreixen per ells mateixos les possibilitats que els hi ofereix les xarxes, com a font de coneixement. Tots aquests aspectes estan plantejats amb l'objectiu d'aprendre. 
Aquestes opcions d'aprenentatge obliguen als professors i les professores a estar un pas per davant i assenyalar totes les possibilitats als i les alumnes. A més, els infants desenvoluparan la seva competència digital i descobrir que a partir d'aquestes eines podran trobar noves formes per plantejar els continguts i d'avaluar als infants. 

D'altra banda, una de les plataformes que hem treballat és el Symbaloo.
Però, què és? Aquesta aplicació permet oferir les eines necessàries per treure el màxim rendiment al treball del i la docent i fomentar l'experiència didàctica, a través del suport de la tecnologia i les eines interactives. La missió com una aplicació organitzativa consisteix a donar el suport necessari, tant els professors com als infants, perquè així puguin conformar els seus propis entorns personals d'aprenentatge d'una manera senzilla, atractiva i actualitzada, facilitant la seva distribució. Els infants podran arribar a la pàgina desitjada a través d'un sol clic.
A continuació, trobareu el meu Symbaloo.



Competència digital en el Currículum
S'ha de tenir la capacitat d'aplicar els coneixements i les habilitats per resoldre situacions en diferents entorns de la realitat (laboral, educatiu, comunicatiu, lleure i altres) emprant dispositius digitals. 

Les competències digitals comporten l'ús responsable, segur i crític de les tecnologies de la societat de la informació i d'Internet per obtenir, avaluar, emmagatzemar, produir, presentar i intercanviar informació, així com per comunicar-se i participar en xarxes col·laboratives.
A més, requereix coneixements relacionats amb un llenguatge bàsic específic: textual, numèric, icònic, visual, gràfic i sonor, així com les pautes de descodificació i transferència. Aquests aspectes porten als coneixements de les principals aplicacions informàtiques. Suposa també l'accés a les fonts i el procediment de la informació i el coneixement dels drets i llibertats que ajuden a les persones en el món digital. 

La persona ha de ser capaç de fer un ús habitual dels recursos tecnològics disponibles amb el fi de resoldre els problemes reals de manera eficient, així com avaluar i seleccionar noves font d'informació i innovació tecnològica, a mesura que van desapareixent, en funció de la seva utilitat per a realitzar tasques o objectius específics. 
A part, la competència digital implica una participació i treball col·lectiu, així com la motivació i la curiositat per l'aprenentatge i la millora en l'ús de les tecnologies. 

Per un desenvolupament adequar de la competència digital resulta necessari tenir en compte: 
- La informació 
- La comunicació
- La creació de continguts
- La seguretat
- La resolució de problemes.




En conclusió, com a futura mestra haig de tenir present en tot moment els papers que té la competència digital en el currículum, ja que, inconscientment serà utilitzant en l'aula a totes hores (en treballs, presentacions, exposicions, recerca d'informació...), és per això, que el o la docent ha d'adaptar-se els canvis i/o progressos que hi hagi dins d'aquest àmbit. D'altra banda, l'eina Symbaloo pot ser útil per ajudar als infants a organitzar-se i a estructurar-se les pàgines web que més visiten i tenir-ho tot a mà i all seu abast amb facilitat i amb rapidesa. 

Comentaris