27/02



Tecnologia digital a l'escola.

A continuació adjuntaré l'enllaç del qüestionari que vam haver de fer el començament de la sessió.
https://pedagogia.fcep.urv.cat/application_src/index.php/quiz/view/1

Per començar aquest apartat, parlarem sobre el Pla d'Educació de Catalunya. A continuació, esmentaré la informació més important d'aquest tema.

D'entrada, sabem que el Departament d'Educació presenta el Pla d'Educació Digital de Catalunya 2020-2025. Aquest Pla va adreçat a 795.617 alumnes, 102.632 docents i 3.249 centres educatius.

Però què és el que es vol aconseguir amb aquest Pla d'Educació Digital?

La finalitat del Govern és aconseguir que l'alumnat sigui digitalment competent en acabar l'ensenyament obligatori, augmentar el nombre de professorat amb competència digital i teixir una xarxa de centres digitalment competents.

Més concretament, amb aquest Pla es vol aconseguir que els infants hagin assolit aquests aspectes en finalitzar l'etapa educativa.

1- Els i les alumnes, en acabar 4t d'ESO, comptaran amb la competència digital ciutadana assolida i acreditada.
2- S'oferirà formació per a tot el personal docent per l'assoliment de la competència digital. També es treballarà per l'assoliment de la competència digital docent en la formació inicial del professorat en el grau i màster.
3- El procés de transformació digital, entesa com a connectivitat, dispositius i formació, dels centres educatius estarà finalitzat.

Aquest pla té les següents finalitats i/o objectius
- Alumnat digitalment competent
- Desenvolupament professional docent
- Pràctiques d'ensenyament aprenentatge
- Infraestructura i ciberseguretat.
- Lideratge i governança
- Assessorament i avaluació

A continuació, faré un resum del següent vídeo que posteriorment adjuntaré.
Actualment, en la nostra societat la tecnologia està molt present. Però, com aprenem? És tan gran la importància de les noves tecnologies, que aquestes són claus en ple segle XXI. Tot i això, els infants han de fer un ús crític i responsable de la tecnologia. Per tots aquests aspectes, tenim la necessitat d'impulsar la competència digital des del sistema educatiu.

Alguns dels punts que hem de tenir en compte en les TIC són:
- 9 de cada 10 treballs del futur requeriran la competència digital.
- Al 44% dels europeus els manquen les competències digitals bàsiques.
- Menys del 20% dels professionals TIC són dones
- Més de 48.000 escoles a Europa no tenen connexió de banda ampla.
- El benestar digital amenaçat per la desinformació, el ciberassetjament i la privacitat de dades.

L'objectiu del Pla és millorar la competència digital de l'alumnat, del professorat i dels centres educatius. On es voldrà garantir l'equitat i la qualitat del sistema educatiu.
El professorat ha d'estar compromès i competent.
Aprenem en un món digital.


D'altra banda, també parlaré de DigComp (Marc Europeu de Competències Digitals pels Ciutadans).

Què és el DigComp? Com bé sabem, vivim en una societat digital i és essencial que tothom sigui "digitalment competent" per poder accedir a les noves oportunitats d'aprendre, treballar, crear i participar en una societat que la tecnologia digital està augmentant el seu paper.

És per això, que la Comissió Europea ha desenvolupat el DigComp. Aquest marc serveix per fer referència per explicar el que significa ser "digitalment competent". 

En aquest cas, el DigComp es tracta de persones. El marc no se centra en els dispositius o el software, sinó que tracta de donar suport un ús segur, crític i responsable de la tecnologia digital per part de les persones. 

El marc ofereix una completa descripció dels coneixements, habilitats i actituds que les persones necessiten en cinc àrees claus.

Però, tot i això, quin ús té el DigComp?
El DigComp és un marc de referència gratuït i flexible que pot adaptar-se per donar suport al desenvolupament i donar comprensió de la competència digital en qualsevol entorn. 

A més, el DigComp pot utilitzar-se de diverses maneres, entre elles: 
- Donar suport a la política i la pràctica per desenvolupar les comepetències digitals. 
- Avaluació de les habilitats digitals. 
- Donar suport a la capacitat dels i les educadores, instructores i mestres per impartir els coneixements digitals. 
- Dissenyar programes i oportunitats d'aprenentatge. 
- Reconèixer i certificar les habilitats.

El DigComp pot ser utilitzat per treballadors, formadors, educadors, responsables polítics i qualsevol altra persona que està interessat en el desenvolupament i la comprensió de les comepetències digitals.

A continuació, adjuntaré un enllaç on s'explica amb més detall aquests aspectes. https://europa.eu/!gT87CT

Per finalitzar, parlaré sobre l'ACTIC (Acreditació de Competències de Tecnologies de la Informació i la Comunicació). 

Què és l'ACTIC?
És el certificat acreditat de la competència digital, entesa com una combinació de coneixements, habilitats i actituds en l'àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) que les persones desenvolupen en situacions reals per aconseguir els objectius determinats amb eficàcia i eficiència.
Però, quins són els seus objectius?
- Promoure la capacitat digital de la ciutadania amb la finalitat d'aconseguir aproximar una societat amb un coneixement inclusiu, didàctic i competitiu.
- Contribuir el fonament de la formació de competències en l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.

Seguidament, l'ACTIC permet a qualsevol persona de més de setze anys demostrar les seves competències amb les TIC mitjançant una prova a través de l'ordinador on aquesta s'avalua immediatament. Tot i això, la prova s'ha de realitzar en un centre reconegut per la Generalitat de Catalunya, per confirmar i/o reconèixer que es realitza amb les condicions adequades.
Un cop realitzada la prova, les persones obtenen un certificat que proporciona la Generalitat, on aquella persona acredita un determinat nivell en les competències TIC. Aquest certificat pot ser molt útil, per exemple, a l'hora de trobar una feina.


En conclusió, la presentació d'aquests conceptes m'han ajudat a conèixer amb més profunditat el Pla d'Educació Digital de Catalunya. D'altra banda he conegut nous conceptes com seria el DigComp i l'ACTIC. En conèixer que l'ACTIC és un certificat dels teus coneixements sobre la competència digital, m'he plantejat realitzar-lo, ja que, crec que és molt útil i necessari com a futura docent.

Comentaris