23/04
A continuació, reflexionaré sobre l'article anomenat: Què en podem aprendre de l'experiència de confinament a la Xina? 5 aprenentatges de l'experiment en ensenyament a distància més gran fet mai fins ara.
L'enllaç de l'article és el següent: https://obrimeducacio.cat/blog/5-aprenentatges-de-lexperiment-densenyament-a-la-Xina-durant-el-confinament
En aquest article ens parla sobre les estratègies que s'han hagut d'implementar en alguns països per seguir amb l'ensenyament fora del centre educatiu. És per això, que per seguir amb aquesta educació, ha sigut necessari les noves tecnologies. Els primers a adaptar-se a aquesta situació va ser la Xina.
Però que han fet els centres escolars davant dels tancaments d'aquests? Tenint en compte que la Xina entén l'educació com una eina de progrés i ascens social. És per això, que el Govern va contactar amb proveïdors de plataformes, gestors escolars, governs locals i altres parts interessades per desenvolupar aquest experiment d'educació per internet.
Un dels aspectes que van haver de reforçar és:
- La connectivitat a internet de les zones més aïllades.
- Incrementar la capacitat de les plataformes d'aprenentatge.
- Aconseguir la implicació de les famílies.
Els següents punts consisteixen en els aprenentatges de l'experiència xinesa:
1. Sense internet per a tothom, no hi ha pla que valgui.
És necessari que tots els infants tinguin accés a internet. El gran repte del govern segueix sent portar internet a totes les famílies. Tot i això, el govern fa anys que està millorant l'accés a la xarxa i la formació tecnològica del professorat. No obstant això, aquest pla encara deixa a 60 milions d'infants que viuen en entorns rurals.
2. Nou escenari, nova educació
Com bé sabem aquesta nova educació és a causa d'una circumstància, és per això, que el govern xinès proposa adaptar currículum a l'escenari actual. A més, plantegen que l'adaptació a les classes digitals va més enllà dels continguts, per tant, qüestiona les metodologies d'ensenyament.
La clau està que no s'ha de copiar el que succeeix en les aules sinó que s'ha de saber plantejar noves maneres d'educar els infants. Aquests nous mètodes han de ser més flexibles i adaptades a les necessitats i/o capacitats de cada alumne.
Però quin és l'objectiu del govern:
- Abandonar els aprenentatges memorístics i mecànics per passar al processament de la informació.
- Capacitat d'analitzar i resoldre problemes.
- Desenvolupar les habilitats comunicatives.
3. Cal omplir les plataformes de recursos d'aprenentatge valuosos.
La Xina té la sort que fa anys que està explorant nous recursos d'aprenentatge per internet.
Però en què vol treballar el govern xinès? S'ha treballat no tant en el contingut dels recursos, sinó en apropar-los cap a un model més individualitzat i orientat a l'infant.
4. Enfortir l'autonomia dels i les alumnes és clau per l'èxit d'aquest experiment
L'objectiu del pla pretén que els i les alumnes tinguin una experiència personalitzada d'aprenentatge i que puguin desenvolupar-se en funció dels seus coneixements i el seu nivell previ. El paper dels i les docents és adaptar-se (encara més) a les necessitats dels infants. A més, que els infants tinguin una educació ajustada a les seves necessitats. Com els i les docents realitzen classes digitals, és clau una supervisió dels i les alumnes (per fomentar aquest aspecte, són necessaris els pares). És per això, que aquest nou pla, esmenta amb més èmfasi el treball conjunt entre el i la docent i la família per aconseguir l'èxit de l'educació des de la llar dels infants.
Per tant, el paper dels pares serà:
- Assumir nous rols en l'aprenentatge dels seus fills
- Coeducació a través de casa-escola amb ajuda de noves plataformes.
5. Una planificació clara que sostingui l'aprenentatge.
És clau la planificació per assegurar que les classes continuïn a casa. El govern xinès ha realitzat un full de ruta clara i exigent pels i les docents, les escoles, els i les alumnes i les seves famílies.
Gràcies a aquesta situació, Xina s'ha tornat a marcar un objectiu que fa temps que està molt present, la digitalització en l'educació.
En conclusió, aquesta entrada m'ha servit per ser encara més conscient del complicat paper que han estat tenint els i les docents al llarg d'aquestes setmanes amb les circumstàncies actuals. És per això, que és quan més t'adones de les desigualtats que estan vivint alguns infants a causa de la seva situació econòmica. Per aquest motiu, és clau proporcionar els infants totes les ajudes tecnològiques possibles per fer que els infants no perdin el fil del seu aprenentatge. Tot i això, el paper dels familiars és encara molt més important, ja que, com la figura del o la mestra no arriba tan directament als infants, els pares han de posar tot de la seva part perquè els infants puguin seguir aprenent adequadament.
Però que han fet els centres escolars davant dels tancaments d'aquests? Tenint en compte que la Xina entén l'educació com una eina de progrés i ascens social. És per això, que el Govern va contactar amb proveïdors de plataformes, gestors escolars, governs locals i altres parts interessades per desenvolupar aquest experiment d'educació per internet.
Un dels aspectes que van haver de reforçar és:
- La connectivitat a internet de les zones més aïllades.
- Incrementar la capacitat de les plataformes d'aprenentatge.
- Aconseguir la implicació de les famílies.
Els següents punts consisteixen en els aprenentatges de l'experiència xinesa:
1. Sense internet per a tothom, no hi ha pla que valgui.
És necessari que tots els infants tinguin accés a internet. El gran repte del govern segueix sent portar internet a totes les famílies. Tot i això, el govern fa anys que està millorant l'accés a la xarxa i la formació tecnològica del professorat. No obstant això, aquest pla encara deixa a 60 milions d'infants que viuen en entorns rurals.
2. Nou escenari, nova educació
Com bé sabem aquesta nova educació és a causa d'una circumstància, és per això, que el govern xinès proposa adaptar currículum a l'escenari actual. A més, plantegen que l'adaptació a les classes digitals va més enllà dels continguts, per tant, qüestiona les metodologies d'ensenyament.
La clau està que no s'ha de copiar el que succeeix en les aules sinó que s'ha de saber plantejar noves maneres d'educar els infants. Aquests nous mètodes han de ser més flexibles i adaptades a les necessitats i/o capacitats de cada alumne.
Però quin és l'objectiu del govern:
- Abandonar els aprenentatges memorístics i mecànics per passar al processament de la informació.
- Capacitat d'analitzar i resoldre problemes.
- Desenvolupar les habilitats comunicatives.
3. Cal omplir les plataformes de recursos d'aprenentatge valuosos.
La Xina té la sort que fa anys que està explorant nous recursos d'aprenentatge per internet.
Però en què vol treballar el govern xinès? S'ha treballat no tant en el contingut dels recursos, sinó en apropar-los cap a un model més individualitzat i orientat a l'infant.
4. Enfortir l'autonomia dels i les alumnes és clau per l'èxit d'aquest experiment
L'objectiu del pla pretén que els i les alumnes tinguin una experiència personalitzada d'aprenentatge i que puguin desenvolupar-se en funció dels seus coneixements i el seu nivell previ. El paper dels i les docents és adaptar-se (encara més) a les necessitats dels infants. A més, que els infants tinguin una educació ajustada a les seves necessitats. Com els i les docents realitzen classes digitals, és clau una supervisió dels i les alumnes (per fomentar aquest aspecte, són necessaris els pares). És per això, que aquest nou pla, esmenta amb més èmfasi el treball conjunt entre el i la docent i la família per aconseguir l'èxit de l'educació des de la llar dels infants.
Per tant, el paper dels pares serà:
- Assumir nous rols en l'aprenentatge dels seus fills
- Coeducació a través de casa-escola amb ajuda de noves plataformes.
5. Una planificació clara que sostingui l'aprenentatge.
És clau la planificació per assegurar que les classes continuïn a casa. El govern xinès ha realitzat un full de ruta clara i exigent pels i les docents, les escoles, els i les alumnes i les seves famílies.
Gràcies a aquesta situació, Xina s'ha tornat a marcar un objectiu que fa temps que està molt present, la digitalització en l'educació.
En conclusió, aquesta entrada m'ha servit per ser encara més conscient del complicat paper que han estat tenint els i les docents al llarg d'aquestes setmanes amb les circumstàncies actuals. És per això, que és quan més t'adones de les desigualtats que estan vivint alguns infants a causa de la seva situació econòmica. Per aquest motiu, és clau proporcionar els infants totes les ajudes tecnològiques possibles per fer que els infants no perdin el fil del seu aprenentatge. Tot i això, el paper dels familiars és encara molt més important, ja que, com la figura del o la mestra no arriba tan directament als infants, els pares han de posar tot de la seva part perquè els infants puguin seguir aprenent adequadament.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada